Tričko ASYNCHRON

490 

ASYNCHRON je název naší vůbec první kolekce triček. Ručně kreslený motiv je poctou stejnosměrné elektrické lokomotivě řady 169, která zanechala nesmazatelnou stopu v historii české železnice v letech 1987 – 1997.

Lokomotiva řady 169 ztělesňuje technologický experiment Škody z 80. let: inovativní pohon bez převodovek, vysoký výkon a ambice vytvořit novou generaci univerzálních elektrických lokomotiv. I přesto, že nevedla k sériové výrobě, zanechala cenný technologický odkaz a dnes je ceněna jako cenný kousek železniční historie vystavený v Přerově.

Zajímavosti o lokomotivě řady 169 – „Asynchron“

Historie a význam

Lokomotiva řady 169 (původně E 499.5, tovární typ Škoda 85E0-ATM) byla vyrobena v roce 1987 v plzeňské Škodě jako jediný prototyp nové generace elektrických lokomotiv. Cílem bylo ověřit asynchronní pohon, který byl ve své době technologickou novinkou v československých podmínkách. Lokomotiva byla pronajímána ČSD/ČD, nikdy jim nebyla trvale majetkem. Dnes stojí jako výstavní exponát v Přerově před areálem firmy Českomoravská železniční opravna (ČMŽO).

Konstrukce a technické inovace

Základní parametry

  • Konfigurace: čtyřnápravová, uspořádání Bo′Bo′

  • Napájení: stejnosměrný proud 3 000 V ss

  • Maximální rychlost: 120 km/h

  • Hmotnost ve službě: 80,8 t

  • Délka přes nárazníky: 18 000 mm

Pohon a podvozky
Lokomotiva byla od počátku navržena s možností použití dvou odlišných typů podvozků a motorů:

  1. Pomaluběžné asynchronní motory bez převodovek, které byly přímo spojeny s nápravami pomocí spojek. To znamenalo, že rotor motoru doslova obepínal nápravu. Tato koncepce byla unikátní, ale její provozní vlastnosti (zejména při rozjezdu a citlivost na kvalitu kolejí) se ukázaly jako problematické.

  2. Rychloběžné motory s převodovkami, které byly později instalovány a zajišťovaly lepší provozní spolehlivost.

Elektrické řízení využívalo tyristorové pulsní měniče a proudové střídače, motorové obvody byly rozděleny do dvou větví, každá napájela dva motory paralelně.

Regulace motorů při rozjezdu byla synchronní – napětí i frekvence se zvyšovaly až do nominálních hodnot.

Brzdové systémy

  • Hlavní brzdou je elektrodynamická brzda (možnost maření v odpornících či rekuperace energie).

  • Dále byla lokomotiva vybavena tlakovou brzdou, přímočinnou a ruční zajišťovací brzdou.

  • Kompresory: dva kusy 3 DSK 100

Další konstrukční detaily
Skříň byla vyrobena z vysokopevnostní oceli, měla minimalizovaný náklady na hmotnost, moderní proudění vzduchu, žaluziové nasávání a výfuk vzduchu.

Diagnostika byla mikroprocesorová s akustickým a optickým výstupem pro obsluhu i údržbu.

Provoz, zánik a současnost

Lokomotiva prošla rozsáhlým testováním v různých provozních režimech: byla vyzkoušena jako přípřežový stroj i samostatně, a to na tratích jako Praha–Beroun, Praha–Nymburk, Děčín, Most či v depu Nymburk.

K 21. prosinci 1996 skončil pronájem ČD, lokomotiva byla odstavená a dále už neprovozovaná.

V letech po odstavení byla rozebírána, části byly postupně likvidovány a využity pro jiné projekty či spořádány jako šrot. V roce 2020 vrak zakoupila společnost ČMŽO a přemístila ho do Přerova, kde prošel rekonstrukcí do vystavovatelného (nikoli provozního) stavu. 9. srpna 2024 byl pak exponát slavnostně umístěn před administrativní budovu ČMŽO v Přerově. Vnitřní prostor lokomotivy je prakticky prázdný, chybějí trakční motory a další klíčové prvky, takže nelze uvažovat o opětovném provozování.

Tričko

V závislosti na Vaší objednávce dodáváme potištěné tričko Malfini Basic pánské, nebo dámské. Informace o velikostech a textilu jsou v galerii produktu.

Pánské tričko Malfini Basic: Gramáž 160 g/m², Single Jersey, 100 % bavlna (složení se může lišit – barva 03 – 97 % bavlna a 3 % viskóza, barva 12 – 85 % bavlna, 15 % viskóza), silikonová úprava.

Dámské tričko Malfini Basic: Gramáž 160 g/m², Single Jersey, 100 % bavlna (složení se může lišit – barva 03 – 97 % bavlna a 3 % viskóza, barva 12 – 85 % bavlna, 15 % viskóza), silikonová úprava

Tričko, které si objednáte, máme buď již na skladě, nebo Vám jej vyrobíme. Maximální lhůta dodání, kterou si vyhrazujeme, je 30 dní, vynasnažíme se ale, abychom Vaši objednávku vyřídili v násobně kratším čase.

Moc děkuji za pochopení a trpělivost.

Marek Hovorka

Máte zájem o jiný motiv trička, než zde vidíte? Prosím, ozvěte se mi na objednavky@mhgraphics.cz s Vaší prosbou nebo návrhem. Těším se na Vaši zprávu.

Další: